Tak o współczesnym społeczeństwie konsumentów pisał Z. Bauman:
- Rynek, który podporządkował sobie niegdyś stosunki produkcji, dzisiaj podporządkował sobie wszystkie formy relacji międzyludzkich
- Metki, loga i marki to narzędzia służące ustalaniu prestiżu i pozycji społecznej
- Szczęście polega na zdobywaniu rzeczy, na które inni nie mają szans ani widoków
- Żyjemy w świecie jednostek owładniętych pragnieniem doznawania coraz mocniejszych wrażeń i w coraz mniejszym stopniu zainteresowanych dostosowaniem się do potrzeb innych, w coraz mniejszym stopniu ceniących sobie uległość i umiejętność rezygnacji
- Poczucie własnej wartości i mocy, wyniesione z demonstrowania swoich przewag, osiąga się kosztem upokorzenia przeciwnika
- Przestaliśmy postrzegać nasze życie w kontekście zobowiązań wobec czegokolwiek, co nie dotyczy bezpośrednio nas samych
Przerażająca
to diagnoza. Nic zatem dziwnego, iż równocześnie głoszona ideologia
wolności, równości i tolerancji dotyczy tylko warstwy zewnętrznej,
słownej, wizerunkowej…
Rozbieżność między szczytnymi hasłami a prozą życia. Skąd my to znamy?
2016
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz