czwartek, 19 października 2017

Społeczeństwo konsumentów

Tak o współczesnym społeczeństwie konsumentów pisał Z. Bauman:

  • Rynek, który podporządkował sobie niegdyś stosunki produkcji, dzisiaj podporządkował sobie wszystkie formy relacji międzyludzkich
  • Metki, loga i marki to narzędzia służące ustalaniu prestiżu i pozycji społecznej
  • Szczęście polega na zdobywaniu rzeczy, na które inni nie mają szans ani widoków
  • Żyjemy w świecie jednostek owładniętych pragnieniem doznawania coraz mocniejszych wrażeń i w coraz mniejszym stopniu zainteresowanych dostosowaniem się do potrzeb innych, w coraz mniejszym stopniu ceniących sobie uległość i umiejętność rezygnacji
  • Poczucie własnej wartości i mocy, wyniesione z demonstrowania swoich przewag, osiąga się kosztem upokorzenia przeciwnika
  • Przestaliśmy postrzegać nasze życie w kontekście zobowiązań wobec czegokolwiek, co nie dotyczy bezpośrednio nas samych
Przerażająca to diagnoza. Nic zatem dziwnego, iż równocześnie głoszona ideologia wolności, równości i tolerancji dotyczy tylko warstwy zewnętrznej, słownej, wizerunkowej…
Rozbieżność między szczytnymi hasłami a prozą życia. Skąd my to znamy?
2016

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz